2019 年 Eras 国际多元文化节“中国日’’ Eras flerkulturell festival 2019 ‘‘Kinas dag’’

周末海边比肩踵,唱弹食艺满堂彩。
绕是你我各肤言,偏能齐力证熙和。
Helga på bryggen  samler vi mange,
Synger og danser,
spiller og spiser sammen i lag.
Hudfarge betyr intet,
Alle lever i fred i dette riket.

2019 年 8 月 24 日,一年一度的第十二届挪威 Eras 国际多元文化节如期在奥斯陆揭幕了。今天,阳光和煦温情。今天,在挪威的华人自豪而忙碌,因为——今年的挪威 Eras 多元文化节主题是“中国日”!因为今年恰逢中挪正式建立外交关系 65 周年之际,又临新中国建国 70周年前夕, 800 多个中国人力争为这段文化交流交上一份用心的作业!我们挪威中文学校做为今年 ERAS 多元文化节“中国日”的核心筹委会之一,自是不遗余力的和其他筹委会成员一起精心筹备、组织、策划和推动,挪威各华人组织和社团大家一起齐心协力,将音乐歌舞表演,书画字影,舞狮、舞龙、武术和中华美食的神州文化与二十多个外国民俗文化竞相纷呈于”中国日” 的奥斯陆市政厅广场上。

24. august 2019 ble den 12. ERAS flerkulturelle festival i Oslo satt i gang som planlagt,  i en mild og fin sommerdag under strålende solskinn.  Norske kinesere var stolte og hadde det travelt denne dagen fordi årets tema i ERAS festivalen var «Kinas dag».  Den Kinesiske Republikk skulle snart feire dets 70-årsdag,  hvilket også tilfeldigvis markerer 65-årsjubileet for tableringen av den diplomatiske relasjonen mellom Norge og Kina.  Over 800 kinesere gjorde sitt beste i løpet av denne festivalen for at flest mulig skulle nyte fruktene av denne internasjonale kulturutvekslingen.  Vi, Den kinesiske skolen i Norge,  som en av medlemmene i kjernekomitéen for dette arrangementet har arbeidet tett sammen med de andre arrangørene,  og gjort vårt ytterste i arbeidet med å forberede,  organisere,  planlegge og utbre denne festivalen.  Mange kinesiske organisasjoner og kinesiske stiftelser forente sine krefter,  presenterte og fremviste musikk,  dans,  kunst og håndverk,  løve- og dragedans,  kinesisk kung fu og kinesisk mat,  sammen med andre kulturer fra over 20 ulike land på Rådhusplassen.

我们挪威中文学校自不忘为”中国日”传播华夏大地 5000 年的文化出一份力。如同往年,游行队伍中我校舞狮队的表演、阿里山的姑娘和可爱的小猪小动物扮相,抹杀了不少围观人士的菲林,舞台上我校舞蹈班小朋友的精彩演出,更是获得大家的一片喝彩和掌声。学校摊位前游人络绎不绝,有带着孩子来报名学中文的家长,亦有挪威成人羞羞的询问成人学中文的可行性,更有外国游客好奇挪威中文学校的由来。摊位上那些有中英文对照的插图儿童书籍让大家即感兴趣又惊叹,那么美好的文字能够在挪威这片北欧之隅推广开来,得是多么不易的一件事啊!二天的文化交流在一片祥和热闹的氛围下近了尾声,由着多元文化节这个契机,感谢它让中文学校又添了新丁广了影响。

Den Kinesiske Skolen har vært ivrig i formidlingen av den fem tusen år gamle kinesiske kulturen.  Som vanlig har vår løvedans, «Pikene fra fjellet A-li»,  og cosplay av kosedyr fanget blikket til publikum. Forestillingen utført av elevene i dansegruppen vår var så spennende at den høstet rungende applaus og ble hyllet med jubel av alle.  Mange stoppet foran skolens stand,  fascinert av utstillingen.  Noen foreldre ønsket å melde deres barn på skolens kurs og aktiviteter,  og også etnisk norske voksne spurte om mulighet for språkopplæring på en sjenert måte.  Til og med mange utenlandske turister var også nysgjerrig på historien til Den Kinesiske Skolen.  Mange fattet interesse for de tospråklige barnebøkene med illustrasjoner.  Vi er dypt takknemlige for denne unike muligheten til å introdusere og å gjøre kjent dette språket ytterligere i Norden. Den to-dagers flerkulturelle festivalen ble avsluttet med brask og bram! Vi takker denne festivalen som brakte enda en sjanse til oss,  Den Kinesiske Skolen,  til å utvide seg og til å bli mer kjent for alle.

(文字:邬少波  摄影:卢薇   翻译:刘静   审稿:袁军 校稿:孔惠超)